11.7.12

Bazı Toplumsal Kodlamalar Hakkında...

Öğle yemeği arasında kulak misafiri olduğum arka masa diyalogunun üzerine bu yazıyı yazmak için içimde dayanılmaz bir arzu oluştuğunu söylemeliyim. Kadınlar sırf reklam olsun diye evlenmeye ne kadar da meraklı yahu! Ama adamın kim olduğunun hiç bir önemi yok! Arka masada ofis çalışanı üç kadın muhabbet ediyorlar; aralarından birisi evlenecekmiş kısa bir süre sonra, işyerinden bir arkadaşı ona diyormuş ki: "Sen boşarsın adamı yakın zamanda." ve öyle hoşuna gidiyor, öyle hoşuna gidiyor ki bu lafı masadaki diğer kızlara anlatmak! Gülerek eğlenerek bunu övüne övüne anlatıyor diğer kızlara. Evlendiği adamın "insan" olarak gözünde hiç bir değeri yok, muhabbet dahilinde "adam" diye tabir ediyor kendisine, evi yaptırırken kavga dövüş tüm istediklerini yaptırmış adama, umrunda değil adam ne istiyor, ne istemiyor. Kızım sen nasıl bir ezilmişlik kurbanısın, nasıl bir malsın, kimin için evleniyorsun sen, safi reklam olsun diye mi? "Adam" dediğin adamla hayatının geri kalanını geçirmeyi hedefliyorsun, ailen olacak, babanı ya da anneni de başkalarına anlatırken "adam" ya da "kadın" mı diyorsun? 
Bu format kadının bir de evlenir evlenmez başarı sembolü olarak gelinlikli çiçekli resmini fesbuka profil fotosu olarak koyanı var, kabus. "Bakın heheyt ben evlendim, ben başardım!" Yavrucuğum, sen birey olamamışsın ki birinin karısı olacaksın. Önce birey ol da hayatta kendin olarak var ol. Sonra zaten böyle sikik reklamlara ihtiyacın kalmayacak "insan" olduğunu ve bir işe yaradığını ispatlamak için. 
Sahi, toplumumuzda evlenen kadını ciddiye almak, bekarı ise siklememek gibi beni uç noktada sinirlendiren bir anlayış var zaten, bu da bildiğimiz bir gerçek. İster inanın, ister inanmayın ama bizzat (üstelik bazı en yakın aile ve akrabalardan) maruz kaldığım bu gerçek karşında tepkileri minimuma indirerek cevap vermeye çalışmak, yani bu zihniyeti bir bardak su yardımıyla yutmak da zor oldu. Şiddetle savaş açılması ve değişmesi gereken kafalar bunlar. 
Sanırım ana fikri verebildim; bu konuyla ilgili yazılacak ve yapılacak çok şey var aslında, hepsine yetişemiyorum bu sıralar, elimden geldiği kadar. 
Bunu okuyan evli kadınlara mesaj: Erkeğin gölgesi olmaya ne kadar meraklısınız. Kendiniz için bir şeyler yapın. Çocuk, yemek ve temizlik dışında da bir şeyler üretin bir zahmet. Üzgünüm ama evlenince değişmediniz; siz neyseniz hala osunuz. Bir baltaya evlenerek sap olunmuyor. Sapa balta ise hiç olunmuyor.
Edit: Ayrıca "Ben evleniyorum!" denilmez, böyle aktivite açılmaz; onun doğrusu "Biz evleniyoruz!"dur, aklımdayken eklemek istedim. 

Hiç yorum yok: